Stiri si analize economice

Contractul de inchiriere



Documente necesare



Contractele de inchiriere se inregistreaza la Administratia Finantelor Publice in a carei raza teritoriala isi are domiciliul, indiferent de locul unde se afla imobilul inchiriat.

Pentru incheierea acestor contracte sunt necesare urmatoarele acte:

  • contractul de inchiriere in 3 exemplare;

  •  Proceduri contabile pentru societati comerciale 2015

    Documente editabile, obligatorii pentru contabili


    >> Click AICI <<

    extrasul de carte funciara nu mai vechi de 15 zile sau copia dupa cartea de identitate pentru bunurile imobile;
  • copiile actelor de identitate ale proprietarilor;
  • copia codului unic de inregistrare fiscala, daca proprietarul este persoana juridica;
  • declaratia de venit estimativa completata de fiecare coproprietar.

Contractele de inchiriere trebuie inregistrate in termen de 15 zile de la semnare.

ATENTIE!

Este necesar a fi retinut ca, in cazul existentei mai multor proprietari ai imobilului, pentru inregistrarea contractului de inchiriere, este obligatoriu ca fiecare dintre acestia sa se prezinte la administratia fiscala de domiciliu sau, in baza unei imputerniciri notariale primite de la ceilalti proprietari, se poate prezenta doar unul dintre proprietari la aministratia fiscala, in calitate de proprietar imputernicit.

Impozitarea veniturilor din inchirierea bunurilor

La art. 61 din Codul fiscal se stipuleaza ca „veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt venituri in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile sau imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal”. Acestea se impoziteaza in cote forfetare, astfel: 25% din valoarea venitului este scutit de impozit, iar pentru restul de 75% se plateste cota de 16%.

Contabilitatea contractelor de inchiriere

Din punct de vedere contabil, elementele prezentate in situatiile financiare anuale se evalueaza in conformitate cu principiile contabile generale, conform contabilitatii de angajamente. Astfel, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.

In baza principiul independentei exercitiului, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii sau platii acestor venituri si cheltuieli.

Potrivit punctului 174 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005, cheltuielile efectuate in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans.

Cautati contracte corect intocmite?
In baza legislatiei in vigoare si cu clauze explicit formulate?
...Click aici pentru mai multe detalii!


Documente justificative in contabilitate

In situatia in care proprietarul bunului inchiriat este persoana fizica, iar chiriasul este persoana juridica, atunci persoana fizica nu are posibilitatea de a emite factura de chirie, motiv pentru care persoana juridica poate folosi ca documente justificative la inregistrarea in contabilitate, atat contractul de inchiriere, incheiat intre parti, cat si orice alt document justificativ care sa ateste efectuarea platii (de exemplu, chitanta de mana, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile).

EXEMPLU

O societate comerciala incheie un contract de inchiriere cu o persoana fizica, proprietarul unui imobil. Chiria lunara perceputa de proprietar este de 2.000 lei/lunar, iar durata contractului este de 5 ani. Chiriasul plateste in avans chiria pe 1 an si 6 luni.

1. Inregistrarea chiriei platite in avans pe 1 an si 6 luni (18 luni) in suma de 36.000 lei (18 luni X 2.000):

471
„Cheltuieli inregistrate in avans”

=

401
„Furnizori”

36.000



2. Plata in avans se face pe baza unei chitante de mana care contine toate elementele minimale cerute de O.m.f.p. 1.850/2004.

401
„Furnizori”

=

5121
„Conturi la banci in lei”

36.000



3. Lunar, se inregistreaza cheltuiala cu chiria.

612
„Cheltuieli cu redeventele, = 471 ”Cheltuieli inregistrate 1.000 locatiile de gestiune si chiriile”

=

471
„Cheltuieli inregistrate in avans”

2.000


Conform contractului, dupa 1 an si jumatate, pe toata perioada contractului, plata chiriei se va face lunar ceea ce inseamna ca societatea (chiriasul) va inregistra lunar cheltuiala cu chiria in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”, fara a mai utiliza contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”.

Este de remarcat faptul, ca la contractele de inchiriere incheiate intre o persoana fizica, in calitate de locator, si o persoana juridica in calitate de locatar, nu se mai inregistreaza T.V.A. la calculul ratei.

ATENTIE!

In cazul in care persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente, si intra sub incidenta Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.333/2007 pentru aprobarea Procedurii privind declararea si stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere.


Tags: contract de inchirieremodel contract de inchirierecontabilitatelegea contabilitatiicontaMonitorul OficialTVAlegislatie contabilacodul fiscaltaxare inversaconsultant fiscaltaxe si impozite


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Contractul de inchiriere
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Pentru cei care obtin venituri din activitati independente: Declararea contributiilor sociale

de Www.fiscalitatea.ro
In continuare, va prezentam care sunt conditiile care se aplica in 2012 in ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii pentru persoanele care...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Informatii utile privind registrul-jurnal de incasari si plati

de Www.contabilul.ro
Va oferim astazi mai multe informatii esentiale in ce priveste gestionarea registrului-jurnal de incasari si plati, incepand prin a va reaminti ca...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Drepturile si obligatiile unui expert contabil intr-un caz penal

de Www.contabilul.ro
Expertul contabil numit sa efectueze o expertiza contabila intr-un caz penal are urmatoarele drepturi: - Sa ia cunostinta de materialul...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Atestarea experientei profesionale pentru un PFA

Pregatirea sau experienta profesionala se atesta, dupa caz, cu documente cum sunt: diploma, certificatul sau adeverinta, prin care se dovedeste...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

2ComentariiAdauga comentariul tau

1
Delia 09-Aug-2011
Buna ziua,
As vrea sa stiu daca pot inregistra acum la Administratia Financiara un contract incheiat cu data in luna martie 2011 si in ce conditii. Mentionez ca voi avea nevoie de acest contract pentru dovada venituri suplimentare pentru un credit.
Va multumesc.
2
ZBroorbzery 26-Mai-2011
torebki zamszowe torby damskie torebka kuferek tanie torebki
torebki damskie torebki tanie torebki
torby damskie torebki 2011 torebki david jones torebki damskie sklep internetowy torebki online torby skórzane
torebki kazar modne torebki 2011 torby damskie
+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Afacere de succes in 2015
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri

Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Afacere de succes in 2015 - 20 de sfaturi si trucuri