BlogulSpecialistului → Contabilitate si fiscalitate → Contractul de inchiriere
Documente necesare
Contractele de inchiriere se inregistreaza la Administratia Finantelor Publice in a carei raza teritoriala isi are domiciliul, indiferent de locul unde se afla imobilul inchiriat.
Pentru incheierea acestor contracte sunt necesare urmatoarele acte:
Contractele de inchiriere trebuie inregistrate in termen de 15 zile de la semnare.
ATENTIE!
Este necesar a fi retinut ca, in cazul existentei mai multor proprietari ai imobilului, pentru inregistrarea contractului de inchiriere, este obligatoriu ca fiecare dintre acestia sa se prezinte la administratia fiscala de domiciliu sau, in baza unei imputerniciri notariale primite de la ceilalti proprietari, se poate prezenta doar unul dintre proprietari la aministratia fiscala, in calitate de proprietar imputernicit.
Impozitarea veniturilor din inchirierea bunurilor
La art. 61 din Codul fiscal se stipuleaza ca „veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt venituri in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile sau imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal”. Acestea se impoziteaza in cote forfetare, astfel: 25% din valoarea venitului este scutit de impozit, iar pentru restul de 75% se plateste cota de 16%.
Contabilitatea contractelor de inchiriere
Din punct de vedere contabil, elementele prezentate in situatiile financiare anuale se evalueaza in conformitate cu principiile contabile generale, conform contabilitatii de angajamente. Astfel, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente.
In baza principiul independentei exercitiului, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii sau platii acestor venituri si cheltuieli.
Potrivit punctului 174 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005, cheltuielile efectuate in exercitiul financiar curent, dar care privesc exercitiile financiare urmatoare, se inregistreaza distinct in contabilitate, la cheltuieli in avans.
...Click aici pentru mai multe detalii!
Documente justificative in contabilitate
In situatia in care proprietarul bunului inchiriat este persoana fizica, iar chiriasul este persoana juridica, atunci persoana fizica nu are posibilitatea de a emite factura de chirie, motiv pentru care persoana juridica poate folosi ca documente justificative la inregistrarea in contabilitate, atat contractul de inchiriere, incheiat intre parti, cat si orice alt document justificativ care sa ateste efectuarea platii (de exemplu, chitanta de mana, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile).
EXEMPLU
O societate comerciala incheie un contract de inchiriere cu o persoana fizica, proprietarul unui imobil. Chiria lunara perceputa de proprietar este de 2.000 lei/lunar, iar durata contractului este de 5 ani. Chiriasul plateste in avans chiria pe 1 an si 6 luni.
1. Inregistrarea chiriei platite in avans pe 1 an si 6 luni (18 luni) in suma de 36.000 lei (18 luni X 2.000):
471 |
= |
401 |
36.000 |
2. Plata in avans se face pe baza unei chitante de mana care contine toate elementele minimale cerute de O.m.f.p. 1.850/2004.
401 |
= |
5121 |
36.000 |
3. Lunar, se inregistreaza cheltuiala cu chiria.
612 |
= |
471 |
2.000 |
Conform contractului, dupa 1 an si jumatate, pe toata perioada contractului, plata chiriei se va face lunar ceea ce inseamna ca societatea (chiriasul) va inregistra lunar cheltuiala cu chiria in contul 612 „Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile”, fara a mai utiliza contul 471 „Cheltuieli inregistrate in avans”.
Este de remarcat faptul, ca la contractele de inchiriere incheiate intre o persoana fizica, in calitate de locator, si o persoana juridica in calitate de locatar, nu se mai inregistreaza T.V.A. la calculul ratei.
ATENTIE!
In cazul in care persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere sau subinchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria veniturilor din activitati independente, si intra sub incidenta
Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.333/2007 pentru aprobarea Procedurii privind declararea si stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere.
As vrea sa stiu daca pot inregistra acum la Administratia Financiara un contract incheiat cu data in luna martie 2011 si in ce conditii. Mentionez ca voi avea nevoie de acest contract pentru dovada venituri suplimentare pentru un credit.
Va multumesc.
torebki damskie torebki tanie torebki
torby damskie torebki 2011 torebki david jones torebki damskie sklep internetowy torebki online torby skĂłrzane
torebki kazar modne torebki 2011 torby damskie