Rentrop ∧ Straton
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plata obligatiilor fiscale: calculul majorarilor de intarziere



ln cazul in care nu efectuati plata obligatiilor fiscale la termen, potrivit dispozitiilor art. 119 si urmatoarelor din Codul de procedura fiscala, veti datora majorari de intarziere.



Majorarile de intarziere se calculeaza de la expirarea scadentei contributiei pentru care sunt datorate si, ca regula generala, pana la data platii.

Data platii majorarilor de intarziere, in functie de momentul la care a fost efectuata plata, este detaliata in cadrul sectiunii „B 3.1 Data platii obligatiilor fiscale“ si reprezinta cel mai frecvent mod de stopare a calculului acestora. Alaturi de acest mod de stingere a obligatiilor, Codul de procedura fiscala reglementeaza si alte procedee care conduc la incetarea calculului majorarilor de intarziere.
Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz

Ghid practic pentru valorificarea eficienta a informatiilor din balanta de verificare

>> Click AICI <<
 

Modul de calcul al majorarilor de intarziere este, de regula, liniar, pe zile calendaristice, incepand cu ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care expira termenul de plata si pana la data indeplinirii conditiilor de incetare a calculului.

Determinarea cuantumului dobanzilor se realizeaza utilizand urmatoarea formula:

Majorari de intarziere la data t = Suma datorata x Nr. de zile intarziere (de la scadenta pana la data t) x cota majorarilor de intarziere (0,1%)

Sfatul nostru:

    Avand in vedere ca majorarile de intarziere se stabilesc de catre organele fiscale pe baza deciziei de calcul al accesoriilor, consideram ca in prezent nu trebuie achitate din proprie initiativa de catre societate.

    In cazul in care se doreste achitarea oricaror obligatii ce ar putea fi datorate de societate, puteti solicita organului fiscal emiterea unei decizii de impunere care sa consemneze cuantumul si modul de calcul. Numai pe baza acesteia majorarile de intarziere vor putea fi inregistrate in evidenta proprie a societatii ca obligatii fiscale, in timp ce, pe baza aceluiasi document, majorarile considerate nedatorate pot fi contestate.
Accesoriile obligatiilor fiscale au suferit transformari importante in timp atat din punctul de vedere al structurii, cat si al nivelului. Va prezentam mai jos evolutia accesoriilor obligatiilor fiscale pe perioada termenului general de prescriptie in materia stabilirii diferentelor de obligatii fata de bugetul consolidat:

Majorari 1999 – 2002:

Cota majorari de intarziere Perioada Temei legal
0,3% 6 mai 1999 – 1 aug. 2000 H.G. nr. 354/1999
0,15% 1 aug. 2000 – 29 oct. 2001 H.G. nr. 564/2000
0,1% 29 oct. 2001 – 31 aug. 2002 H.G. nr. 1.043/2001
0,07% 1 sept. 2002 – 31 dec. 2002 H.G. nr. 874/2002


Dobanzi/penalitati 2003 – 2005:

Cota dobanzi / penalitati de intarziere Perioada Temei legal
0,06% majorare 1 ian. 2003 – 6 feb. 2004 H.G. nr. 1513/2002
0,5% penalitate 1 ian. 2003 – 15 iul. 2005 Codul proc. fiscala
0,06% majorare 6 feb. 2004 – 31 aug. 2005 H.G. nr. 67/2004
0,6% penalitate 15 iul. 2005 – 31 dec. 2005 Codul proc. fiscala
0,05% majorare 1 sept. 2005 – 31 dec. 2005 H.G. nr. 784/2005


Majorari 2006 – 2008:

Cota majorari de intarziere Perioada Temei legal
0,1% 1 ianuarie 2006 – prezent Codul de procedura fiscala


Conform art. 120 alin. (7) din Codul de procedura fiscala, nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere si poate fi modificat prin legile bugetare anuale.

Avand in vedere obiectivul majorarilor de intarziere de a descuraja neplata obligatiilor fiscale in raport cu alte obligatii de plata ale contribuabilului, nu sunt de anticipat cresteri ale nivelului majorarii de intarziere. De altfel, luand in considerare faptul ca unei cote de 0,1% pe zi ii corespunde un nivel de 36,5% pe an, se poate constata ca majorarile de intarziere sunt cu mult mai mari decat cele mai penalizatoare dobanzi practicate pe piata.

In cazul in care organele de control abilitate constata, in urma inspectiei fiscale, diferente de obligatii fiscale, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei la care s-a constatat diferenta.

Exemplu:
    La data de 10 martie, la SC Globus SRL, organele fiscale stabilesc in urma inspectiei ca obligatia fiscala reprezentand impozit pe salarii este de 2.000 lei, si nu de 1.700 lei cat a fost achitat la 25 ianuarie 2008. In consecinta, societatea va datora pentru diferenta de 300 lei dobanda incepand cu 26 ianuarie.

    Majorarea de intarziere datorata la 10 martie 2008 este in valoare de 13,5 lei, aceasta fiind calculata astfel:
    300 lei diferenta de plata x 45 zile calendaristice x 0,1% cota majorarii de intarziere.
Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:
  • Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
  • Pentru obligatiile fiscale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita, inclusiv.
  • Pentru obligatiile fiscale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
  • Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
Prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala, in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare. Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:
  • pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
  • pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
  • pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.
O prevedere speciala cuprinsa la art. 120 alin. (5) este aplicabila in cazul impozitului pe profit.

Dat fiind caracterul de impozit anual al acestuia, calculul majorarilor de intarziere are in vedere obligatiile de plata trimestriale, dar si rectificarea sumelor pentru care se calculeaza, in functie de cuantumul impozitului pe profit determinat pe baza declaratiei anuale. In acest caz, majorarile de intarziere, dupa expirarea ultimului termen de plata trimestrial, se vor calcula la nivelul impozitului anual. Eventualele majorari calculate pe baza obligatiilor de plata trimestriale se vor ajusta corespunzator, retroactiv.


O alta dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta de art. 185 alin. (4), potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul majorarilor de intarziere este de 0,1% pe zi de intarziere, ceea ce determina un nivel de 36,5% pe an. Nivelul acestor majorari este cu mult mai mare fata de nivelul existent in alte tari, spre exemplu in Franta, unde acesta se situeaza in prezent la 0,4% pe luna, respectiv 4,8% pe an. Diferenta este uriasa chiar luand in calcul inflatia, in conditiile in care recuperarea creantelor si restituirea acestora se face in lei. (din „Actualizare Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili” / iulie 2008)

Articol preluat din Revista de contabilitate


Tags: fiscalitatetaxe si impoziteCodul fiscalCodul de procedura fiscala


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Plata obligatiilor fiscale: calculul majorarilor de intarziere
Rating:
Nota: 3.86 din 7 voturi

Articole conexe

Suspendarea CIM din initiativa salariatului si din initiativa angajatorului

de Adela Simonescu
Specialistii in legislatia muncii amintesc in materialul dat publicitatii care sunt cele 6 situatii in care un contract individual de munca se poate...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu pentru tinerii pana in 25 de ani

de Blogul Specialistului
Consiliul Legislativ a aprobat proiectul de lege care prevede scutirea timp de trei ani de la plata impozitului pe salariu in cazul tinerilor cu...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare pentru 2015 se depun pana la 30 mai 2016

de Blogul Specialistului
Asa cum bine stim,  OMFP 123 din 4 februarie 2016 (OMFP 123/2016) reglementeaza cele mai importante aspecte referitoare la  intocmirea si...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Situatiile financiare care se intocmesc pentru 2015

de Blogul Specialistului
Care sunt situatiile financiare ce trebuie intocmite pentru anul 2015 si ce aspecte trebuie sa retinem la intocmirea acestora? De la bun inceput...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania.
Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania."