Stiri si analize economice

Plata obligatiilor fiscale: calculul majorarilor de intarziere



ln cazul in care nu efectuati plata obligatiilor fiscale la termen, potrivit dispozitiilor art. 119 si urmatoarelor din Codul de procedura fiscala, veti datora majorari de intarziere.



Majorarile de intarziere se calculeaza de la expirarea scadentei contributiei pentru care sunt datorate si, ca regula generala, pana la data platii.

Data platii majorarilor de intarziere, in functie de momentul la care a fost efectuata plata, este detaliata in cadrul sectiunii „B 3.1 Data platii obligatiilor fiscale“ si reprezinta cel mai frecvent mod de stopare a calculului acestora. Alaturi de acest mod de stingere a obligatiilor, Codul de procedura fiscala reglementeaza si alte procedee care conduc la incetarea calculului majorarilor de intarziere.
Diurna Legala in Romania si in Strainatate

Toate informatiile necesare
pentru a fi in deplina legalitate

>> Click AICI <<


Modul de calcul al majorarilor de intarziere este, de regula, liniar, pe zile calendaristice, incepand cu ziua lucratoare imediat urmatoare celei in care expira termenul de plata si pana la data indeplinirii conditiilor de incetare a calculului.

Determinarea cuantumului dobanzilor se realizeaza utilizand urmatoarea formula:

Majorari de intarziere la data t = Suma datorata x Nr. de zile intarziere (de la scadenta pana la data t) x cota majorarilor de intarziere (0,1%)

Sfatul nostru:

    Avand in vedere ca majorarile de intarziere se stabilesc de catre organele fiscale pe baza deciziei de calcul al accesoriilor, consideram ca in prezent nu trebuie achitate din proprie initiativa de catre societate.

    In cazul in care se doreste achitarea oricaror obligatii ce ar putea fi datorate de societate, puteti solicita organului fiscal emiterea unei decizii de impunere care sa consemneze cuantumul si modul de calcul. Numai pe baza acesteia majorarile de intarziere vor putea fi inregistrate in evidenta proprie a societatii ca obligatii fiscale, in timp ce, pe baza aceluiasi document, majorarile considerate nedatorate pot fi contestate.
Accesoriile obligatiilor fiscale au suferit transformari importante in timp atat din punctul de vedere al structurii, cat si al nivelului. Va prezentam mai jos evolutia accesoriilor obligatiilor fiscale pe perioada termenului general de prescriptie in materia stabilirii diferentelor de obligatii fata de bugetul consolidat:

Majorari 1999 – 2002:

Cota majorari de intarziere Perioada Temei legal
0,3% 6 mai 1999 – 1 aug. 2000 H.G. nr. 354/1999
0,15% 1 aug. 2000 – 29 oct. 2001 H.G. nr. 564/2000
0,1% 29 oct. 2001 – 31 aug. 2002 H.G. nr. 1.043/2001
0,07% 1 sept. 2002 – 31 dec. 2002 H.G. nr. 874/2002


Dobanzi/penalitati 2003 – 2005:

Cota dobanzi / penalitati de intarziere Perioada Temei legal
0,06% majorare 1 ian. 2003 – 6 feb. 2004 H.G. nr. 1513/2002
0,5% penalitate 1 ian. 2003 – 15 iul. 2005 Codul proc. fiscala
0,06% majorare 6 feb. 2004 – 31 aug. 2005 H.G. nr. 67/2004
0,6% penalitate 15 iul. 2005 – 31 dec. 2005 Codul proc. fiscala
0,05% majorare 1 sept. 2005 – 31 dec. 2005 H.G. nr. 784/2005


Majorari 2006 – 2008:

Cota majorari de intarziere Perioada Temei legal
0,1% 1 ianuarie 2006 – prezent Codul de procedura fiscala


Conform art. 120 alin. (7) din Codul de procedura fiscala, nivelul majorarii de intarziere este de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere si poate fi modificat prin legile bugetare anuale.

Avand in vedere obiectivul majorarilor de intarziere de a descuraja neplata obligatiilor fiscale in raport cu alte obligatii de plata ale contribuabilului, nu sunt de anticipat cresteri ale nivelului majorarii de intarziere. De altfel, luand in considerare faptul ca unei cote de 0,1% pe zi ii corespunde un nivel de 36,5% pe an, se poate constata ca majorarile de intarziere sunt cu mult mai mari decat cele mai penalizatoare dobanzi practicate pe piata.

In cazul in care organele de control abilitate constata, in urma inspectiei fiscale, diferente de obligatii fiscale, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei obligatiei la care s-a constatat diferenta.

Exemplu:
    La data de 10 martie, la SC Globus SRL, organele fiscale stabilesc in urma inspectiei ca obligatia fiscala reprezentand impozit pe salarii este de 2.000 lei, si nu de 1.700 lei cat a fost achitat la 25 ianuarie 2008. In consecinta, societatea va datora pentru diferenta de 300 lei dobanda incepand cu 26 ianuarie.

    Majorarea de intarziere datorata la 10 martie 2008 este in valoare de 13,5 lei, aceasta fiind calculata astfel:
    300 lei diferenta de plata x 45 zile calendaristice x 0,1% cota majorarii de intarziere.
Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:
  • Nu se calculeaza majorari de intarziere pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
  • Pentru obligatiile fiscale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita, inclusiv.
  • Pentru obligatiile fiscale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
  • Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
Prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala, in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare. Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:
  • pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
  • pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
  • pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.
O prevedere speciala cuprinsa la art. 120 alin. (5) este aplicabila in cazul impozitului pe profit.

Dat fiind caracterul de impozit anual al acestuia, calculul majorarilor de intarziere are in vedere obligatiile de plata trimestriale, dar si rectificarea sumelor pentru care se calculeaza, in functie de cuantumul impozitului pe profit determinat pe baza declaratiei anuale. In acest caz, majorarile de intarziere, dupa expirarea ultimului termen de plata trimestrial, se vor calcula la nivelul impozitului anual. Eventualele majorari calculate pe baza obligatiilor de plata trimestriale se vor ajusta corespunzator, retroactiv.


O alta dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta de art. 185 alin. (4), potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul majorarilor de intarziere este de 0,1% pe zi de intarziere, ceea ce determina un nivel de 36,5% pe an. Nivelul acestor majorari este cu mult mai mare fata de nivelul existent in alte tari, spre exemplu in Franta, unde acesta se situeaza in prezent la 0,4% pe luna, respectiv 4,8% pe an. Diferenta este uriasa chiar luand in calcul inflatia, in conditiile in care recuperarea creantelor si restituirea acestora se face in lei. (din „Actualizare Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili” / iulie 2008)

Articol preluat din Revista de contabilitate


Tags: fiscalitatetaxe si impoziteCodul fiscalCodul de procedura fiscala


Ti-a placut acest articol?

Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul

Plata obligatiilor fiscale: calculul majorarilor de intarziere
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi

Articole conexe

Reguli de aur pentru orice angajat, inca de la primul loc de munca. Ce abuzuri mai comit angajatorii?

de Maria Nicutar
Angajatorii nu sunt intotdeauna dispusi sa respecte legea. Numerosi angajatori sunt gata sa stirbeasca drepturile angajatilor lor pentru simplul fapt...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Revista Romana de Contabilitate si Cartea Rosie a Fiscalitatii 2015

de Adela Simonescu
Revista Romana de Contabilitate va asigura luna de luna noutati fiscal-contabile. Cartea Rosie a Fiscalitatii 2015 va semnaleaza toate posibile...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Important de retinut. Ordinul 946/2005 a fost abrogat. Controlul Intern Managerial are acum reguli noi

Detineti deja PROCEDURI obligatorii, gata intocmite conform noului Ordin 400/2015? Specialistii din domeniu precizeaza: "Obligatoriu prin lege...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Legea nr. 51 din 1995, actualizata 2015

Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a...
Contabilitate si fiscalitate
Citeste mai departe

Comentarii0 comentarii

+

Adauga propriul comentariu aici



Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Citeste Raportul Special GRATUIT
Afacere de succes in 2015
Afaceri de succes analizate si explicate de specialistii nostri

Adauga adresa de email si vei primi GRATUIT raportul special

Afacere de succes in 2015 - 20 de sfaturi si trucuri