Portal de stiri si analize economice

** Informatii de specialitate de la profesionisti in domeniu **

Important / Contabilitate si fiscalitate

Contract de subinchiriere. Facturarea chiriei    [16-Aug-2013]

BlogulSpecialistului.ro » Important » Contabilitate si fiscalitate » Contract de subinchiriere. Facturarea chiriei


Tags: TVA, contract de subinchiriere, inregistrari contabile, refacturare, facturare chirie



Supunem atentiei dvs. cazul unei societati care detine un spatiu inchiriat. Cu acordul proprietarului s-a facut un contract de subinchiriere. Societatea trebuie sa factureze in prezent, conform contractului de subinchiriere, chiria si utilitatile.

Vom stabili astfel daca pentru chirie se va depune o notificare la Finante pentru a putea (re)factura cu TVA, precum si in ce conturi de venituri se vor inregistra chiria si utilitatile.

Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil refacturarea este reglementata de punctul 253 alin. (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, astfel sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al TVA persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.

Inchirierea bunurilor imobile este o operatiune scutita de TVA fara drept de deducere. Daca se opteaza pentru facturarea cu TVA, conform art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, trebuie sa depuneti o notifcare organul fiscal de care apartineti. Modelul notificarii se regaseste in anexa nr. 1 din normele de aplicare ale Codului fiscal. O copie a notificarii se transmite si clientului.

Daca pentru serviciul de inchiriere se aplica regimul de scutire fara drept de deducere reglementat prin art. 141 alin. (2) lit. e), la refacturarea costurilor legate direct de bunul imobil inchiriat (utilitati) se aplica regimul normal de taxare.   

Din punctul de vedere al TVA, proprietarul spatiului, care refactureaza utilitatile, este considerat cumparator-revanzator, conform punctului 19 alin. (4) din normele date in aplicarea art. 137 din Codul fiscal, astfel:

" (4) In cazul in care se refactureaza cheltuieli efectuate pentru alta persoana, respectiv atunci cand o persoana impozabila primeste o factura sau alt document pe numele sau pentru livrari de bunuri/prestari de servicii/importuri efectuate in beneficiul altei persoane si refactureaza contravaloarea respectivelor livrari/prestari/importuri, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 6 alin. (3) si (4) sau, dupa caz, ale pct. 7 alin. (2).

"Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta TVA pentru operatiunile taxabile."

In acest context,  va redam si exemplul nr. 3 de la pct. 19 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 137 din Codul fiscal:

"Exemplul nr. 3: O societate care deruleaza operatiuni imobiliare are incheiate contracte de inchiriere pentru diverse spatii dintr-un bun imobil. Pentru utilitatile necesare, printre care electricitatea, apa, telefonul, sunt incheiate contracte pe numele societatii imobiliare, dar acestea sunt furnizate in beneficiul direct al chiriasilor. In cazul in care prin contractul de inchiriere se stipuleaza distinct ca plata utilitatilor nu este inclusa in pretul chiriei, societatea imobiliara poate aplica structura de comisionar pentru refacturarea acestor cheltuieli catre chiriasi."

Contravaloarea utilitatilor refacturate se inregistreaza in mod cert cu TVA , astfel:

%        =        401
                 "Furnizori"
461    
 "Debitori diversi"
4426
 "TVA deductibila"


4111        =        %
"Clienti"
                        461
                   "Debitori diversi"
                      4427    
                    "TVA colectata"
 
Chiria refacturata la cost se poate inregistra de asemenea pe seama contului 461 “Debitori diversi", insa daca  facturarea se face la alt pret decat cel de achizitie, inregistrarea contabila va fi:
4111        =        %
"Clienti"
                       706 "Venituri din redevente, locatii de gestiune si chirii".
                      4427    
                    "TVA colectata"  (daca depuneti notificare pentru taxare cu TVA 24%)

Ai o intrebare din domeniul Contabilitate si fiscalitate? Intreaba specialistii!
Alatura-te comunitatii ClubContabilitate.ro facand CLICK AICI.
Expertii din domeniul Contabilitate si fiscalitate iti raspund la orice intrebare! Detalii aici!

ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contributii salariale obligatorii la intreprindere individuala

Intrebare: Platile efectuate de intreprinderea individuala pentru un salariat (cas, cass, somaj, concedii si indemnizatii, contributia pt. accidente de munca )se trec in registru de incasari si plati? Exista o limitare a deductibilitatii acestora si daca da, la ce nivel? Dar pentru contribuabilul I.I.?

Raspuns: Platile efectuate de intreprinderea individuala pentru un salariat (cas, cass, somaj, concedii si in... citeste tot raspunsul aici


BlogulSpecialistului

Ti-a placut articolul Contract de subinchiriere. Facturarea chiriei? Aboneaza-te la newsletter-ul GRATUIT si poti sa primesti direct in casuta de email articole precum acesta.


 
 
Ultimele articole adaugate
Expertii raspund: Intocmirea corecta a declaratiei 390 pentru o factura de avans  [17-Apr-2014, ]
Inregistrare contabila: Deducere de 50 la suta la declarare in formularul 394 a unei facturi reparatii auto  [17-Apr-2014, ]
Formularul 201 privind veniturile realizate din strainatate de catre persoanele fizice  [17-Apr-2014, ]
Cum vom folosi Dosarul Electronic de Sanatate?  [17-Apr-2014, ]
Cine depune formularul 200?  [17-Apr-2014, ]

Newsletter GRATUIT

Cauta


						

Ultimele stiri

Top articole

  • Proiect aprobat: Limitele pentru platile in numerar sunt oficiale

    La data de 2 aprilie 2014, Guvernul a aprobat proiectul de lege care impunea limite de 10.000 lei pe zi pentru platile si incasarile in numerar efectuate de persoanele fizice. In acest sens, odata cu aceasta aprobare de proiect, se impune un ...
    [citeste] [03-Apr-2014]
  • Ghid pensionare anticipata

    Pensia anticipata si pensia anticipata partiala reprezinta doua dintre cele mai interesante subiecte dezvatute de specialistii de legislatia muncii. In randurile urmatoare vom oferi toate informatiile necesare pentru a stabili ce conditii ...
    [citeste] [24-Mar-2014]
  • Accesarea dosarului fiscal in 2014

    Conform prevederilor art. 110^1 alin (2) din OG 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 01.03.2013 a intrat in vigoare OpANAF nr. 230/2013 pentru aprobarea "Procedurii de accesare a informatiilor ...
    [citeste] [04-Mar-2014]

Arhiva articole

Links

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.
Daca vrei Stiri si Articole din Romania reala,
cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.